Οι τιμές στα ύψη!

Σημαντική αύξηση στις τιμές των καυσίμων, των ποτών και των τσιγάρων προκαλεί η νέα άνοδος των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και η αύξηση του ΦΠΑ. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή από τις 3 Μαΐου αυξάνονται οι Ειδικοί Φόροι . Κατανάλωσης στα καύσιμα, στα τσιγάρα και ποτά, ενώ ο ΦΠΑ από 1ης Ιουλίου. Εξαιρούνται μόνο τα καπνικά προϊόντα των οποίων η αύξηση ισχύει από χθες. Το υπουργείο Οικονομικών προσδοκά να εισπράξει για εφέτος από την αύξηση των ανωτέρω φόρων επιπλέον έσοδα ύψους 1,46 δισ. ευρώ, χωρίς όμως να υπολογίζει τη μείωση της κατανάλωσης. Ειδικά η αύξηση του ΦΠΑ ανεβάζει σε κατηγορία την Ελλάδα και την κατατάσσει πλέον στη δεύτερη θέση της Ευρώπης με τους υψηλότερους συντελεστές Φόρου Προστιθέμενης Αξίας. Ειδικότερα, ο συντελεστής του ΦΠΑ από 21% αυξάνεται σε 23%, με εξαίρεση τα αγαθά και τις υπηρεσίες για τα οποία ο συντελεστής του ΦΠΑ ορίζεται σε 11% από 10%. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που επιβάλλεται στην τιμή των τσιγάρων αυξάνεται τρίτη φορά μέσα σε τρεις μήνες και διαμορφώνεται από 65% σε 67%, στα πούρα από 32% σε 34% και στον καπνό καπνίσματος από 67% σε 69%. Αύξηση επιβάλλεται και στον πάγιο φόρο, από 7,5 % σε 10%. Η επιβάρυνση από την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης κυμαίνεται από 0,05 ευρώ ως 0,07 ευρώ ανά πακέτο και από 0,06 ως 0,08 ευρώ με τον συνυπολογισμό του ΦΠΑ επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Αυτό πρακτικά οδηγεί την τιμή πώλησης του πλέον δημοφιλούς πακέτου τσιγάρα στα 5 ευρώ από 3,80 ευρώ σήμερα. Αυτό διότι οι εταιρείες ακόμη δεν έχουν ενσωματώσει στην τιμή τη δεύτερη κατά σειρά αύξηση του ΕΦΚ καπνικών προϊόντων. Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στην αιθυλική αλκοόλη και στα αλκοολούχα ποτά αυξάνεται σημαντικά περίπου κατά 30%. Η επιβάρυνση από την αύξηση αυτή ανέρχεται ανά φιάλη σε 2,14 ευρώ για τα αλκοολούχα ποτά (ουίσκι, τζιν, βότκα κτλ.) ενώ για το ούζο, το τσίπουρο, την τσικουδιά η επιβάρυνση περιορίζεται σε 1,07 ευρώ και για τη φιάλη μπίρας από 0,026 ως 0,052 ευρώ. Τέλος, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στη βενζίνη και στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης κίνησης αυξάνεται κατά 10%. Η επιβάρυνση από την αύξηση αυτή ανέρχεται σε 0,06 ευρώ (0,0738 ευρώ με τον συνυπολογισμό του ΦΠΑ επί του ΕΦΚ) ανά λίτρο για τη βενζίνη και σε 0,03 ευρώ (0,0369 ευρώ με τον συνυπολογισμό του ΦΠΑ επί του ΕΦΚ) ανά λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης. Ετσι η μέση τιμή αμόλυβδης βενζίνης από 1,46 ευρώ το λίτρο που ήταν την περασμένη Παρασκευή διαμορφώνεται από χθες στα επίπεδα του 1,54 ευρώ το λίτρο. Παράλληλα αυξάνεται ισόποσα με το πετρέλαιο κίνησης και ο συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και του φωτιστικού πετρελαίου (κηροζίνη), με εξαίρεση τη χειμερινή περίοδο (ΟκτώβριοςΑπρίλιος) όπου το ποσό του φόρου και στα δύο αυτά προϊόντα παραμέ νει στο επίπεδο των 21 ευρώ το χιλιόλιτρο που ισχύει και σήμερα. Η αναπροσαρμογή αυτή του φόρου γίνεται, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, προκειμένου να μην αποτελέσει ο μειωμένος φόρος κίνητρο για λαθρεμπορικές πράξεις με τη χρησιμοποίηση αντί πετρελαίου κίνησης πετρελαίου θέρμανσης και φωτιστικού για την κίνηση μεταφορικών μέσων και για διάπραξη νοθείας με την ανάμειξη των προϊόντων αυτών. Επιπλέον λαμβάνεται πρόνοια ώστε να αποφευχθούν οι καταστρατηγήσεις κατά τη διαδικασία επιστροφής στους διακινητές πετρελαίου θέρμανσης ποσού ειδικού φόρου κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης που πραγματοποιείται κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 22 του Ν. 3634/2008 (ΦΕΚ 9 Α΄), με τις οποίες εξομοιώθηκε ο συντελεστής του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης. Με τη ρύθμιση αυτή διασφαλίζεται ότι θα επιστρέφεται στους διακινητές πετρελαίου θέρμανσης η ενιαία νέα διαφορά του φόρου χωρίς να απαιτείται να διερευνάται αν οι ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης που διατίθενται στον καταναλωτή προέρχονται από εκείνες που φορολογήθηκαν με το προηγούμενο ή με το νέο καθεστώς. Μεγάλες επιβαρύνσεις θα προκύψουν για όσους αποκτήσουν καινούργιο αυτοκίνητο ή μεταχειρισμένο εισαγωγής εργοστασιακής αξίας άνω των 15.000 ευρώ και 11.000 ευρώ αντίστοιχα. Το υπουργείο Οικονομικών αναπροσάρμοσε τα φορολογικά κλιμάκια και τους συντελεστές φόρου πολυτελείας που επιβάλλονται στα επιβατικά αυτοκίνητα πολυτελείας. Με τα νέα μέτρα ουσιαστικά επιβαρύνονται περαιτέρω τα ακριβά αυτοκίνητα και ωθούνται οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές στα καινούργια χαμηλής αξίας, στα καινούργια υψηλής αξίας που έχουν στα αποθέματά τους οι εταιρείες και στα μεταχειρισμένα (όχι εισαγωγής).